Monday, January 11, 2010

Kolokium Saintifik 2009

Written by Kaswadi Yusoff
Wednesday, 30 December 2009 15:55

KUALA TERENGGANU – Satu Kolokium Saintifik 2009 telah diadakan di Dewan Teater, Universiti Darul Iman Malaysia (UDM), Kampus Kota pada 13 Disember 2009.

Program tersebut adalah anjuran bersama Pusat Kajian Klinikal dan Kualiti Hidup (PKKKH), Pusat Rundingan dan Pengabdian Masyarakat (PRPM) dan Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi (PPPI) UDM.

Seminar ini memuatkan sebanyak empat siri ceramah dan perbincangan antara Institut Penyelidikan Perubatan (IMR), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Sains Malaysia (USM) dengan para pengkaji herba UDM.

Program dirasmikan oleh Timbalan Naib Canselor Penyelidikan & Inovasi UDM, Prof. Dr. Abdul Manaf Ali ini berjaya mengumpulkan sebanyak 86 peserta termasuk ahli akademik dan juga kakitangan UDM.

Antara penceramah yang terlibat ialah Dr. Zakiah Ismail (IMR), Prof. Dr. Md Nordin Lajis (UPM), Prof. Dr. Zhari Ismail dan Prof. Dr. Asmah Rahmat (UPM).

Selain dapat meningkatkan keupayaan dan kepakaran penyelidikan di UDM menerusi kajian pre-klinikal dan klinikal yang memerlukan penglibatan manusia dalam situasi sebenar, program ini juga dapat menentukan kajian produk herba yang dilakukan oleh UDM adalah mengikut garis panduan penyelidikan yang diiktiraf dan beretika.

Ia juga menjadi tempat perkongsian pendapat dan percambahan idea-idea baru di kalangan para penyelidik dari institusi-institusi lain dengan ahli akademik dan para penyelidik UDM dalam memantapkan lagi aktiviti penyelidikan di UDM.

Berita KASWADI YUSOFF

Last Updated on Wednesday, 30 December 2009 16:15

No comments:

Related Posts with Thumbnails